Aktualności
14.06.2020

Nowości muzyczne 15-21.06.2020

KAŚKA SOCHACKA - Jeszcze [PIOSENKA TYGODNIA]

Po wydanej pod koniec 2019 roku debiutanckiej EP-ki "Wiśnia", Jazzboy Records prezentuje nową piosenkę Kaśki Sochackiej "Jeszcze". Utworowi towarzyszy obrazek, który jest kolażem ujęć z filmu "Zabriskie Point" z 1970 roku w reżyserii Michelangelo Antonioniego:

 "Wybór tego numeru jest dość nieoczywisty, bo to nie jest klasyczna piosenka. Przeżyłyśmy przez ostatnich parę miesięcy kilka trudnych momentów i chciałyśmy się w ten sposób wyczyścić, zamknąć jakiś rozdział żeby bez obciążeń podejść do pracy nad tekstami na całą płytę. Finałowa scena z "Zabriskie Point” od zawsze chodziła mi po głowie jako idealne zobrazowanie oczyszczającej mocy rozpadu i jednocześnie jego bolesnego piękna. Nie można lepiej uchwycić tego momentu kiedy najgorsze już się wydarzyło i znowu wszystko można - stąd pomysł żeby wykorzystać ujęcia z tego filmu." - mówi Agata Trafalska - współautorka tekstu i pomysłodawczyni obrazka.

Obecnie Kaśka razem z Olkiem Świerkotem pracuje w studiu Jazzboy nad debiutancką płytą planowaną na jesień 2020 roku.

FISZ EMADE TWORZYWO - Nie Za Miłe Wiadomości

„Nie za miłe wiadomości” to pierwszy singiel zapowiadający dwupłytowe wydawnictwo Fisz Emade Tworzywo zatytułowane „Ballady i Protesty“, które ukaże się jesienią 2021 roku . Składać się będzie z dwóch odrębnych opowieści muzycznych. Pierwsza – „Ballady“ – będzie zawierać głównie akustyczne utwory, napisane na fortepian i sekcję smyczkową. Nie zabraknie również charakterystycznego brzmienia bębnów Emade i wykreowanych przez niego szumów i trzasków. „Ballady“ to osobiste, często intymne opowieści o miłości i tęsknocie do natury. To utwory o niepokoju związanym ze stanem PRZYRODY i PLANETY ZIEMI. Druga opowieść to płyta „Protesty“. Mocna tekstowo i muzycznie, pełna elementów garażowego rocka, rapu i elektroniki. W tekstach Fisz komentuje szeroko rozumianą politykę, panoszącą się hipokryzję i kłamstwo, zadaje pytania o kondycję dzisiejszej debaty publicznej.

Utwór „Nie za miłe wiadomości“  opowiada o nierównościach społecznych. Teledysk został nakręcony w rejonie miasta Akra (Ghana). To tu znajduje się ogromne „cmentarzysko“ odpadów –  41 milionów ton śmieci. Bank Światowy alarmuje: brak środków na programy redukujące ubóstwo w budżetach afrykańskich państw oraz niskie tempo wzrostu gospodarczego spowodują, że do 2030 roku aż 90 procent biednych z całego świata będzie mieszkało w Afryce.

„Tekst może mieć także uniwersalny charakter. „Luksusowi panowie“ to osoby kierujące losami Planety Ziemi, które są jednocześnie  oderwane  od rzeczywistości i prawdziwych problemów dzisiejszego świata. Takie to dziwne czasy, że kłamcy i cwaniacy wydają moralne wyroki, że od hipokrytów zależy nas los” – mówi Fisz.

FONTAINES D.C. - I Don't Belong

Niespełna rok po wydaniu debiutu zespół Fontaines D.C. powraca z nowym krążkiem! „A Hero's Death" ukaże się 31 lipca nakładem wytwórni Partisan Records. Tym razem muzyczne aranżacje są bardziej złożone. Lirycznie, w utworach, zespół podejmuje tematy filozoficzne dotyczące niepewności otaczającego nas współczesnego świata. Za produkcję krążka odpowiedzialny jest Dan Corey (Black Midi, Bat For Lashes). Na albumie odnajdziemy wpływy twórczości takich artystów jak Suicide, The Beach Boys, Leonard Cohen, Beach House, Broadcast czy Lee Hazlewood.  „I Don't Belong" to kolejny zwiastun wydawnictwa.

ROOSEVELT - Sign

Marius Lauber, znany jako producent Roosevelt, powraca z pierwszym nowym singlem od czasu swojego drugiego albumu „Young Romance” z 2018 roku. To wyciszony, hiper melodyjny utwór, filmowa ballada o stracie i nadziei z pulsującą podstawą automatu perkusyjnego. Skąpy i olśniewający zarazem „Sign” jest doskonałym przykładem zręcznego kunsztu Roosevelta, oddającego hołd wczesnemu house'owi i popowi w stylu vintage. Nowy utwór to muzyczny powrót do korzeni Roosevelta w muzyce tanecznej - nie ma gitar ani żywych bębnów - tylko komputerowa miłość:

"Chciałem stworzyć coś intymnego, więc zacząłem od tych okrągłych akordów Juno 60. Kiedy dodałem elementy rytmiczne, zdałem sobie sprawę, że utwór może działać w świecie muzyki tanecznej - zwykle nagrywam dużo prawdziwych bębnów, ale tu ograniczyłem się do beatów TR-808. Zaczął się pojawiać przyjemny kontrast między intymnym wyczuciem syntezatora a parkietowymi właściwościami wokalu, linii basu i 808ki. Naprawdę inspirujące było dla mnie stworzenie czegoś, co początkowo było przeznaczone do samodzielnego słuchania na słuchawkach, ale mam nadzieję, że ożyje w niedalekiej przyszłości, gdy będzie grany w klubie tanecznym lub na festiwalu i ponownie stworzy formę jedności" - przyznaje Marius.

Roosevelt od zawsze był oddanym miłośnikiem muzyki, z bogatą wiedzą na jej temat, pociągają go wszystkie formy muzyki tanecznej. Kierując się emocjonalnym i fizycznym połączeniem z muzyką, wykorzystuje swoje wybitne umiejętności w dziedzinie elektroniki do tworzenia muzyki, płynącej między ciałem a umysłem. To ciepły, emocjonalny dotyk, który napędza jego muzykę i sprawia, że ​​ludzie zakochują się w jego utworach, od czasu jego wczesnych singli, wybitnego debiutanckiego albumu „Roosevelt” (2016) do odważnej, uzależniającej kontynuacji „Young Romance” (2018). Ten ciepły emocjonalny dotyk Roosevelt'a ponownie napędza „Sign”.

Gdy nie jest zamknięty w swoim studio, gdzie tworzy przeboje, Roosevelt jest także producentem współpracującym z Classixx i Washed Out lub remiksującym takich artystów jak Rhye, Chvrches i Charlotte Gainsbourg. Nieustannie koncertując ze swoim zespołem na całym świecie, występował również jako DJ w znanych klubach, takich jak berliński Panorama Bar i londyński Fabric, występował na takich festiwalach jak Primavera Sound, Glastonbury, a także w Boiler Room.

KAZIK - Zaraza [PŁYTA TYGODNIA]

Po raz pierwszy od kilkunastu lat Kazik Staszewski opublikował solowy album. Jego muzyczna zapowiedź - utwór "Twój ból jest lepszy niż mój" - wstrząsnęła Polakami i stała się niemalże symbolem ostatnich tygodni. "Zaraza" ukazała się 6 czerwca i już w przedsprzedaży pokryła się złotem.

Kazik współpracuje obecnie z Wojciechem Jabłońskim, z którym gra od lat w formacji Kult. Muzycy tworzyli także wspólnie albumy takie jak "Los się musi odmienić", "Piosenki Toma Waitsa" czy "41". Prócz tego w nagraniach uczestniczył również Konrad Wantrych - klawiszowiec i kompozytor. Różnorodne aranżacje, z wykorzystaniem gitar, perkusji, a nawet fortepian, saksofonu czy akordeonu sprawią, że będzie to bardzo oryginalny projekt pod względem muzycznym, nawiązujący także do wcześniejszych płyt solowych Kazika. Producentem płyty jest natomiast Adam Toczko.

Na album składa się piętnaście premierowych kompozycji, w tym wręcz legendarny już utwór "Twój ból jest lepszy niż mój", który w ciągu kilkunastu dni od premiery w serwisie YouTube zebrał prawie 12 milionów odsłon, a także zyskał gigantyczny odzew mediów i słuchaczy. Utwory z "Zarazy" dotyczą kwestii związanych z pandemią, społeczeństwem, ale nie tylko - nie brakuje także mocniejszych politycznych akcentów. Muzyczna różnorodność "Zarazy" to także jej zaleta - od gitarowych brzmień i wyrazistej perkusji w stylu KNŻ po stylistyczne zabawy, jak utrzymany w klimacie kapeli podwórkowej "Twój ból jest lepszy niż mój".

Wyraziste, nieco ironiczne i wyjątkowo aktualne teksty - znak rozpoznawczy Kazika - nabiorą szczególnego znaczenia w kontekście sytuacji epidemiologicznej. Tytuł albumu - "Zaraza" - nawiązuje zresztą do tego tematu. Na krążku Kazik powraca do komentowania rzeczywistości politycznej i społecznej w charakterystycznym dla siebie stylu.

Tracklista:
01. Kwarantanna
02. Noże i pistolety
03. Nigdzie już nie pójdę dziś
04. Nie mam na nic czasu, bo oglądam seriale
05. Ona zakażona miłością
06. Gdy Chińczycy mówią Gan Pai
07. Kluczem przyciskaj windę
08. Demokracja
09. Twój ból jest lepszy niż mój
10. Powiedzcie, że kochacie nas
11. Hania i Hela
12. Bilet w jedną stronę złą
13. Ręce na stole
14. Bawmy się
15. Bohater

Przyjaciele - stań się jednym z nich: