Aktualności
21.01.2024

Imprezowy koniec stycznia w Olsztynie!

Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie zaprasza na koncert grupy Variete. Na Scenie Zgrzyt odbędzie się druga odsłona DUB NIGHT pon di road. W Kuźni Społecznej impreza dla miłośników muzyki elektronicznej - AQUARIUS #3. Zagra tam także grupa Wstyd. A my polecamy również muzyczne akcenty olsztyńskiego finału WOŚP!

25 stycznia (czwartek) - sala kameralna Amfiteatru im. Czesława Niemena w Olsztynie, 20:00

VARIETE

Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie zaprasza na koncert zespołu VARIETE! Klasyka polskiej nowej fali, hipnotyczne brzmienia i wyjątkowe teksty - już 25 stycznia o 20:00 w sali pod Amfiteatrem.

Zespół VARIETE jest uznawany za prekursora nurtu cold wave (zimna fala) w Polsce. Zadebiutował w Jarocinie w 1984 roku, stając się wkrótce legendą festiwalu. Piotr Bratkowski po latach napisał w Newsweeku "koncert Variete (...) w 1985 roku, zrobił na mnie największe wrażenie z wszystkiego, co kiedykolwiek w Jarocinie usłyszałem". Liderem grupy jest Grzegorz Kaźmierczak, poeta, wokalista, producent muzyczny, którego wiersze stanowią oś twórczości grupy. Rafał Księżyk nazwał VARIETE "ulubionym zespołem polskiej inteligencji".

Grupa VARIETE wywarła wpływ na wielu twórców polskiej alternatywy - po jej repertuar sięgali m.in. Renata Przemyk i Strachy Na Lachy. Na przestrzeni lat muzyka grupy poddawała się nieustannej ewolucji, zawsze oddając nastrój czasów, w których powstaje - od "zimnej fali" tworzonej w szarym okresie schyłku PRL-u, przez mariaż z free jazzem tak charakterystycznym dla yassowego boomu lat 90. do dominujących na ostatnich płytach nowych brzmień, inspiracji trip hopem, nu jazzem i ambitną elektroniką.

Zespół często współpracował z osobistościami polskiego jazzu od Andrzeja Przybielskiego (album "Variete" 1993), przez Mikołaja Trzaskę ("Koncert - Teatr STU" 1995), Wojciecha Jachnę ("Piosenki Kolonistów". 2013), po objawienie polskiego jazzu - Kubę Więcka (album "Nie wiem", 2017) i wybitnego litewskiego saksofonistę Jana Maksimowicza („Dziki książę” 2022).

W 2015 roku na zamówienie Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu powstał spektakl „Bal, czyli wieczór zapoznawczy. Gra zespół Variete” (2015). Scenariusz spektaklu muzyczno-baletowego został zbudowany na kanwie utworów zespołu VARIETE. Spektakl spotkał się z dużym uznaniem publiczności i był prezentowany na polskich festiwalach muzycznych i teatralnych. Zespół VARIETE nagrał do tej pory dziesięć albumów, a każdy z nich spotkał się z bardzo dobrym odbiorem publiczności i wysokimi ocenami krytyków.

Wejściówki do wygrania w poniedziałek i wtorek w audycji UWM FM Po Południu.

26 stycznia (piątek) - Scena Zgrzyt, 21:00

DUB NIGHT pon di road 2

Druga edycja zobowiązuje, więc na Dub Night na Scenie Zgrzyt będą na Was czekały nie jedna, a dwie ściany dźwięku. Prosto ze stolicy przejeżdża ROOTS REVIVAL SOUNDSYSTEM wraz ze swoim nagłośnieniem. Po drugiej stronie staną gospodarze - Roots Trippin Sound System. Chyba więcej nie ma co się rozpisywać - tam trzeba być i samemu tego doświadczyć!

Wejściówki do wygrania od poniedziałku do czwartku w audycji Uwierz w Muzykę.

26 stycznia (piątek) - pub LAS, 22:00

ELECTRO SHOCK I DJ BLACKZXX + DJ MDFK

IMPREZA ODWOŁANA.

26 stycznia (piatek) - Filharmonia Warmińsko-Mazurska w Olsztynie, 18:00

KONCERT SYMFONICZNY

Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka
Roksana Kwaśnikowska – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej
Witold Paprocki – prowadzenie koncertu

Program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Uwertura koncertowa h-moll, opus 26 Hebrydy
Karol Szymanowski – II Koncert Skrzypcowy op. 61
Antonin Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88

Gdyby Felix Mendelssohn znał termin „poemat symfoniczny”, zapewne określiłby nim swoją uwerturę koncertową op. 26 Hebrydy. Choć utwór nie ma programu literackiego, to jest przecież muzyką czysto narracyjną i ilustracyjną, opowiadającą historię podróży do wyspy Staffa ze słynną Grotą Fingala. Oto na spokojnym początkowo morzu zaczynają narastać fale, zrywa się nocny sztorm, ale prawdziwą kulminacją okazuje się oszałamiający widok niezwykłej pieczary. Uwertura naszkicowana została w sierpniu 1829 roku, a pod koniec następnego roku. Mendelssohn przerabiał ją jeszcze dwukrotnie. Prawykonanie wersji ostatecznej odbyło się w 1833 roku w Berlinie.

Dokładnie sto lat później po raz pierwszy publicznie wykonany został II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego, zaliczany do trzeciego okresu twórczości polskiego kompozytora, w którym stworzył on styl oparty na polskim folklorze, głównie podhalańskim i kurpiowskim. Utwór „wydusił” z Szymanowskiego, jak ujął to on sam, Paweł Kochański – przyjaciel, współpracownik, jeden z najwybitniejszych skrzypków pierwszej połowy XX wieku. To on konsultował partię solową II Koncertu i napisał do niego kadencje. W porównaniu z I Koncertem skrzypcowym utwór jest bardziej stonowany, „obiektywny” i „rzeczowy”, jasny i klarowny w brzmieniu, niemal tonalny. Pełen jest inspiracji folklorem podhalańskim (choć bez cytatów), stanowi prawdziwą kopalnię tematów i motywów. Są one proste i lapidarne, często się zmieniają, dlatego narracja toczy się wartko. Na tle muzyki europejskiej tamtych czasów II Koncert nie ma swoich odpowiedników. Jest dziełem osobnym i unikatowym, również pod względem formy: w zasadzie jednoczęściowy, choć duża kadencja solisty dzieli całość na dwie wyraźnie odmienne sekcje. Pierwsza nieco zbliża się do klasycznego cyklu wariacyjnego, druga – do ronda o charakterze tanecznym. Dodatkowo w każdej części pojawia się wydzielona część liryczna, która na chwilę zawiesza opowieść. Wyjątkowość utworu dostrzegali już współcześni krytycy. Wybitny niemiecki muzykolog i publicysta muzyczny Hans Heinz Stuckenschmidt napisał: „To, że Szymanowski potrafił pogodzić przerafinowany, nadmiernie chromatyczny i nacechowany nieomal chorobliwą wrażliwością i nerwowością styl z czystymi i jasnymi barwami polskiej muzyki ludowej, dało rezultaty zdumiewająco doskonałe”.

Biograf Antonína Dvořáka, Hans-Hubert Schönzeler, nazywa VIII Symfonię G-dur op. 88 „najbardziej intymną i oryginalną spośród wszystkich dziewięciu”. Niestety, zarówno Ósmą, jak i wszystkie pozostałe dokonania symfoniczne czeskiego twórcy, przyćmiła IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata”. Jest to niewątpliwie bardzo krzywdzące – VIII Symfonia w niczym nie ustępuje bowiem Dziewiątej, a nawet pod wieloma względami ja przewyższa. Dvořák snuje tu opowieść w sposób niezwykle barwny i bogato inkrustuje ją coraz to nowymi pomysłami – tematów w każdej z czterech części znajdziemy więcej, niż wynikałoby to z uświęconych tradycją reguł. Każda z nich zapada głęboko w pamięć: elegijne Allegro con brio, pastelowe Adagio, przypominające swój odpowiednik z Dziewiątej, melancholijne Allegretto grazioso w rytmie pięknego walca i szalenie efektowne finałowe Allegro ma non troppo w formie wariacji. Słychać, jak bardzo czeski kompozytor jest duchowym „potomkiem” Franza Schuberta, kompozytora, który był dla Dvořáka najważniejszy i któremu poświęcił on esej w prasie w setną rocznicę urodzin. Ósma to nieskończona inwencja melodyczna, dziecięca, ujmująca radość i prostota, prócz tego melancholia, a wszystko to ujęte w precyzyjną formę.

Wejściówki do wygrania we wtorek w Magazynie z Kulturą.

27 stycznia (sobota) - Kuźnia Społeczna, 21:00

AQUARIUS #3

Aquarius odbywa się tylko raz w roku, więc jeśli nie byliście na poprzednich edycjach to nie może Was zabraknąć teraz! To międzygalaktyczna podróż przy muzyce elektronicznej, którą poprowadzi m.in. Carla Roca "Królowa Techno", zwyciężczyni ostatniego plebiscytu organizowanego przez portal muzyki klubowej muno.pl w kategorii dj / dj'ka roku , rezydentka MAYDAY Poland i uczestnicza wielu festiwali polskich i zagranicznych. Obok Karoliny za sterami dwóch scen Live i Techno  stanie jeszcze 14 wspaniałych artystów z Polski i nie tylko.

Podwójne zaproszenia do wygrania w czwartek i piątek w audycji UWM FM Po Południu a także w środę w Uwierz w Muzykę.

27 stycznia (sobota) - pub LAS, 20:00

WSTYD

Zespół Wstyd z Torunia to dwóch mężczyzn po 40-ce, którzy od dwóch lat pojawiają się w różnych częściach kraju. Wożą ze sobą sampler i gitarę. Niższy (w kaszkiecie) jest bardzo ruchliwy, zagaduje i odwraca uwagę, a wyższy (z siwą brodą) w tym czasie miesza w głowie dynksem o nieznanym składzie (wstępna analiza wykazała cząsteczki post-punku i dubu). Uwaga! Najpierw cały ich "szoł" niby jest za darmo, a później proszą o pieniądze do dziwnie pachnącego kapelusza.

28 stycznia (niedziela) - Hala Urania, Kortosfera

32. FINAŁ WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY

W niedzielę 28 stycznia odbędzie się 32. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Tegoroczne hasło WOŚP to: "Tu Wszystko Gra! OK! Płuca po pandemii. Gramy dla dzieci i dorosłych!".

W Olsztynie w tym roku działają dwa sztaby. Jeden zaprasza do wspólnej zabawy w Hali Urania. Tam w niedzielę od 17:00 zagrają m.in.: How We Met, Trafiic Junky, Tupolev i Blenders. Natomiast w Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji KORTOSFERA na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim  w Olsztynie wystąpią grupy artystyczne Akademickiego Centrum Kultury UWM (Zespół Pieśni i Tańca "Kortowo", Studio Wokalne UWM oraz Teatr Kloszart) oraz goście: Messy Brain i Czyści Jak Łza.

Przyjaciele - stań się jednym z nich: